FORMAT RANCANGAN PELAJARAN HARIAN KSSR :-
- Mata Pelajaran dan Kelas
- Tema / tajuk
- Masa
- Standard pembelajaran ( kod sahaja )
- Objektif pembelajaran
- Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
- Elemen merentas kurikulum (EMK)
- Bahan Bantu Belajar
- Penilaian pengajaran dan pembelajaran
- Refleksi :-
- Nyatakan bilangan murid yang mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran
- Tindakan susulan ( pemulihan, pengukuhan dan pengayaan)
..............................................................................................................................................
Rancangan
Pengajaran Harian 4 (Konstruktivisme )
Mata
pelajaran :
Pendidikan Islam ( Sirah )
Kelas : Tahun 3
Aman
Tarikh : 23 hb.
April 2012
Masa : 8.00-9.00
pagi ( 60 minit )
Bilangan
murid : 30 orang
Bidang
Pelajaran : Pekerjaan
Nabi Muhammad semasa kecil
Objektif Pembelajaran : Mencontohi cara dan akhlak nabi
bekerja
A Menguasai isi kandungan
a. Menjelaskan 2 pekerjaan nabi Muhammad semasa kecil
b. Menjelaskan faktor-faktor nabi Muhammad bekerja.
c. Menyenaraikan akhlak nabi
semasa melakukan pekerjaan.
B Membentuk sahsiah murid dengan
mengamalkan nilai-nilai murni
berdasarkan aklak nabi Muhammad.
berdasarkan aklak nabi Muhammad.
Konsep
/prinsip : Bekerja dengan jujur dan sabar
Bahan : Komputer riba/ LCD Projektor/ VCD/ CD/ Kad
manila
Pengetahuan
sedia ada : Murid telah mengetahui kehidupan nabi semasa kecil
Fasa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti
guru
|
Aktiviti
murid
|
|||
Permulaan
/mencungkil idea
( 5
minit )
|
Jenis-jenis
pekerjaan
|
1.
Guru menayangkan klip video
jenis-jenis pekerjaan .
2.
Guru menyungkil idea murid apakah pekerjaan yang di lakukan oleh orang Arab
di zaman nabi
|
1.
Murid memberi
respon.
|
Konsep/strategi
:
Penyoalan
seluruh kelas
|
Langkah
1
(10
minit )
Langkah
2
(15
minit )
|
Nabi
Muhammad mengembala kambing dan membantu bapa saudaranya berniaga.
Faktor-faktor nabi
Muhammad
bekerja
|
1.Guru
menyoal murid apakah yang dilakukan oleh nabi Muhammad semasa kecil?
1.
Guru memaparkan soalan daripada slaid Power Point:
Apakah
faktor-faktor nabi Muhammad bekerja?
2. Murid yang telah menunjukkan penguasaan
maju ke langkah 3
|
1.
Murid berbincang dalam kumpulan bagi
menjawab soalan guru.
Murid
masih berbicang dalam kumpulan dan memberikan jawapan
Selepas
aktiviti perbincangan.
2.Pembentangan
di depan kelas
Aktiviti
pemulihan diadakan dalam kumpulan kecil mengikut aras penguasaan.
|
Strategi
: Sumbangsaran
Strategi
:
Sumbangsaran
|
Langkah
3
(15
minit )
|
Akhlak
nabi ketika mengembala kambing dan berniaga
|
1.Guru
memaparkan teks akhlak nabi ketika
bekerja.
|
1.
Murid membaca teks daripada paparan slaid Power Point.
|
Sumber
pengajaran :
Slaid
|
Langkah
4
(10
minit )
|
Soalan
:
1.Mengisi
tempat kosong .
2.
|
1.
Guru mentaksir pengusaan murid melalui latihan dalam lembaran kerja.
|
1.
Murid memberikan jawapan secara individu.
|
Strategi
penaksiran :
Individu
|
Refleksi/
Penutup
( 5
minit )
|
Rumusan
(
kuiz)
|
1.
Guru memberikan soalan kuiz.
2.
Guru memberikan
Peneguhan
.
3.
Guru memberikan tugasan untuk membaca
tajuk seterusnya iaitu,
Pekerjaan
nabi Muhammad setelah dewasa.
|
1.
Murid menjawab dalam kumpulan
|
Bahan
: Lembaran kerja
|
Salam,
ReplyDeleteTahniah Ustazah, satu persediaan mengajar yang baik. Semoga anak didik dapat mengikuti pembelajaran dengan seronok.
Assalamualaikum...
ReplyDeleteRPH yang kemas dan mudah difahami. Semoga murid-murid dapat mengambil iktibar tentang pelajaran ini seterusnya mengamalkan akhlak Rasulullah dalam kehidupan seharian. Insya Allah...
Terima kasih atas perhatian anda. Semoga memberi manafaat untuk semua.
ReplyDelete